Leersteuncentrum ‘LSC GO! SGR 19 – 20 -21’

 

Het huidige ondersteuningsmodel wordt vanaf 1 september 2023 omgevormd tot een eenvoudiger model, waarbij alle leersteun vanuit één spoor komt.

De huidige ondersteuningsnetwerken worden vervangen door leersteuncentra, die leersteun voor alle types aanleveren.

Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en hun leerkrachten in het gewoon onderwijs kunnen ondersteund worden door het leersteuncentrum.

Scholen voor gewoon onderwijs werken hiertoe samen met een leersteuncentrum. Om uit te klaren of een leerling hier nood aan en recht op heeft, wordt altijd samengewerkt met het CLB.

Het CLB maakt een verslag gemeenschappelijk curriculum (GC-verslag), een verslag individueel
aangepast curriculum (verslag IAC) op die een algemene omschrijving van de leersteun die de school voor gewoon onderwijs en de leerling nodig hebben, bevat.
De verslagen komen tot stand op basis van een handelingsgericht diagnostisch traject (HGD-traject). Wanneer er voldoende informatie is over de aard van de leersteun, dan kan een GC-verslag worden opgemaakt op basis van een handelingsgericht advies. De verslagen krijgen vorm in samenspraak met de ouders, het schoolteam, het CLB en het leersteuncentrum. Als ouders niet akkoord gaan met de opmaak van een GC-verslag, wordt dit vermeld in het GC-verslag, maar kan dit de inzet van leersteun die gericht is op de ondersteuning van de leerkracht of het schoolteam niet verhinderen.

Elke school voor gewoon onderwijs kiest bij welk leersteuncentrum ze aansluit en waar dus de middelen landen die ze genereert voor leersteun.

Onze school is aangesloten bij leersteuncentrum ‘LSC GO! SGR 19 – 20 -21.