Fotogalerij
Onze foto's kan je bekijken op onze facebook-pagina

GO! basisschool Ten Berge organiseert vanaf dit schooljaar kindcontacten voor de leerlingen van de 2e en de 3e graad.

Wat is een kindcontact ?

Naast een traditioneel oudercontact willen we op school ook tweemaal per jaar een kindcontact organiseren.
Het is een vertrouwelijk gesprek tussen leerling en leerkracht waarin gepraat wordt over de leer- en leefhouding.
De leerling wordt aangezet om zijn/haar eigen prestaties en gevoelens te bekijken en krijgt hierbij feedback van de leerkracht.
De klasjuf bevestigt de positieve groei van de leerling en laat hem/haar zelf ontdekken waaraan nog gewerkt kan worden.
In samenspraak bepalen ze maximaal 3 aandachtspuntjes, waaraan tijdens de volgende periode gewerkt kan worden. De leerkracht stimuleert de kinderen om zoveel mogelijk zelf tot een conclusie te komen.
De leerlingen leren daarnaast ook hun punten te interpreteren: een 7/10 kan voor het ene vak best heel knap zijn en voor een ander vak dan weer niet.
Zo leren ze dat ze zich nooit mogen vergelijken met andere klasgenoten, maar dat hun eigen ontwikkeling het belangrijkste is.
De leerlingen vinden zo’n moment van persoonlijke aandacht prettig.
De band met de leerkracht groeit en de drempel om zich te uiten verlaagt.

Wanneer organiseren we een kindercontact ?
Tweemaal per jaar : voor de kerstvakantie en voor de paasvakantie.
De individuele gesprekken vinden plaats tijdens de klasvrije momenten van de leerkrachten.

Waarom organiseren we kindcontacten ?

  1. We willen onze kinderen sociaal en emotioneel vaardiger maken

    We willen onze kinderen laten groeien naar een positief en realistisch zelfbeeld.
    Zo krijgen ze meer inzicht in hun “uniek” zijn als mens.
    Het zelfbeeld is de totaalsom van ervaringen die je als kind opdoet tijdens het leren en tijdens het samenleven met anderen. Dit kunnen succeservaringen zijn, maar ook ervaringen van mislukken.
    Kinderen moeten tijdens die ontwikkeling steeds kunnen rekenen op de klasjuf.
  2. De kinderen krijgen inzicht in hun persoonlijk leertraject

    Sommige kinderen stellen te hoge doelen voor zichzelf, anderen onderschatten zichzelf voortdurend.
    Daarom is het heel belangrijk om met de kinderen persoonlijk en individueel te praten over hun mogelijkheden. Steeds vertrekkende vanuit het positieve krijgen ze een stuk verantwoordelijkheid over hun eigen leerproces.
    De gesprekken bevorderen de zelfkennis van het kind over zijn talenten en helpen bij het maken van studiekeuzes.

Het volledige team van BS Ten Berge is ervan overtuigd dat deze kindcontacten een belangrijke bijdrage vormen in ons streven naar onderwijs op maat van elke leerling.

Comments are closed.